
 
Same-sex Marriages as an “EU Membership Requirement”, Accusations of Interference 

into Elections in Hungary, and Disinformation about Ukrainian Refugees in EU Member 
States 

Results of pro-Russian disinformation monitoring (December–February 2026) 

 

The winter of 2025–2026 has been extremely difficult for Ukrainians due to massive Russian 
attacks on Ukraine’s energy infrastructure. The Russian bombing campaign triggered 
unprecedented electricity and heating shortages, as temperatures plunged to –20 °C during 
extremely cold weather. During this period, Russian and pro-Russian FIMI actors intensified 
efforts to influence Ukraine’s information environment through coordinated networks of 
Telegram channels, Facebook groups, and news websites. These efforts relied on emotional 
manipulation, threats, demoralisation and attempts to shift responsibility for the war, portraying 
Ukrainians as a “burden” for EU Member States and framing EU integration as “undesirable”. 

In response to these information manipulation threats, the Regional EU Disinformation 
Resilience Network of Journalists, in collaboration with the DARE project team, continues to 
monitor disinformation narratives targeting EU–Ukraine relations at the regional level and to 
debunk emerging false and manipulative content. 

1 



 
 

Key Takeaways: 

●​ Propagandists have been speculating on external social and political events, particularly 
on mass electricity shortages in Ukraine caused by Russian attacks on energy 
infrastructure, conflict around Greenland, discussions about the provision of 
Russian frozen assets to Ukraine inside EU Member States, future parliamentary 
elections in Hungary, and even participation of Ukrainian athletes in the Winter 
Olympic Games 2026. Doing so, they were strengthening their own disinformation 

2 



narratives about alleged EU fatigue from helping Ukraine, and threats to EU Member 
States caused by Ukraine`s EU integration. They were manipulating the fears and 
exhaustion of Ukrainians. 

●​ Pro-Kremlin propagandists focused on accusing the EU of weakness and corruption, 
discrediting EU Member States` support for Ukraine, spreading disinformation 
about Ukrainian refugees, and shifting responsibility for the war from Russia to 
the EU. In addition, narratives aimed at undermining Ukraine–Poland relations were 
disseminated in the Ukrainian information environment. 

●​ Pro-Russian propagandists and unscrupulous administrators of regional Telegram 
channels have been deliberately using gendered disinformation to manipulate 
widespread stereotypes and fears. Particularly, in February, this was manifested with 
messages about Ukraine’s alleged obligation to recognise same-sex marriages for 
the EU Membership. Such messages not only strengthened the homophobic attitudes, 
but also discredited the entire EU integration process as the one that “threatens 
Ukrainian traditional values.” 

●​ Messages aiming at discrediting aid from EU Member States for Ukraine have been 
detected in the Kharkiv and Donetsk regions. Particularly, they included accusations of 
the support of “forced mobilisation” and “elimination of Slavic population.” By doing so, 
propagandists are trying to undermine the general trust in the EU among Ukrainians. 

●​ Russian propagandists working on the TOT of Ukraine began to create “mirrored” fake 
news about Ukraine and EU Member States to erase the responsibility for their own 
crimes. For example, in Telegram channels of temporarily occupied parts of Donetsk 
region, the message claimed that “the property of Ukrainians who fled to the EU will 
be confiscated for its further handing over to NATO mercenaries.” This narrative 
replicates the practice of “nationalisation” of abandoned apartments for redistribution to 
other people, widespread across the TOT of Ukraine. 

●​ Numerous manipulative and false claims about the state of Ukrainian refugees in 
EU Member States have been detected in Cherkasy, Kirovohrad, Kharkiv, and the TOT of 
Zaporizhzhia regions. On one hand, the authors of publications stated about “injustice” 
towards Ukrainians in the EU and plans of EU Member States to get rid of “unwanted” 
refugees. However, in some publications, Ukrainians were accused of committing crimes 
and posing threats to EU Member States citizens. Additionally, on the TOT of 
Zaporizhzhia region, the monitoring detected the accusations of Ukraine`s authorities 
of children and AFU veterans with disabilities being traded for providing military 
and financial aid.  

●​ Undermining Ukraine-Poland relations remains one of the key topics of 
propagandists. Suspicious informational sources in Khmelnytskyi, Vinnytsia, and 
Ivano-Frankivsk regions speculated on historical narratives and accused Poland of a plan 
to establish a visa regime for Ukrainians. 

●​ Fake messages about payments to Ukrainians from international organisations and 
EU Member States have been detected on Telegram channels in various regions 
(Khmelnytskyi, Vinnytsia, Cherkasy, Kirovohrad, Donetsk, Odesa, and Mykolaiv regions). 
In this way, the administrators were trying to attract the audience to other anonymous 
Telegram channels and, in some cases, to obtain personal information.  

 

Key Monitoring Results 

3 



“Ukraine must recognise same-sex marriages to join the EU” 

In February, false claims stating that Ukraine allegedly “must recognise same-sex marriages if it 
wants to join the EU” were disseminated throughout Telegram channels and mainstream news 
websites. Particularly, such a piece of “news” was detected in one of the Ivano-Frankivsk 
Telegram channels. 

 
Source: Galka.if.ua 

 

In reality, there was no demand to recognise same-sex marriages from the EU side. The 
information source for such publications was the discussion of the new edition of the Civil Code 
of Ukraine. Human rights, feminist, and LGBTIQ+ organisations have been opposing the draft 
Civil Code because it contains norms banning Ukrainian courts from recognising households and 
families of same-sex couples. In addition, the new draft, according to human rights defenders, 
may pose threats to women`s and children`s rights. In response to a public appeal from these 
organisations, the European Commission emphasized the need for Ukraine to comply with EU 
human rights standards.  

The response from the European Commission stated that, “as part of the EU accession process, 
Ukraine’s legal framework must comply with the EU acquis and with the standards enshrined in 
the EU’s Charter of Fundamental Rights”. In particular, this concerns respect for private and 
family life and the prohibition of discrimination on any grounds, including sexual orientation or 
gender identity. 

However, in the European Commission’s response, there was nothing about the obligation to 
recognise same-sex marriages “in order to join the EU”. Moreover, not all the EU Member States 
recognise same-sex marriages; therefore, the media reports were rather manipulative. 

By disseminating such Europhobic messages, propagandists are trying to discredit the entire 
idea of the EU integration of Ukraine by presenting it as “a threat to traditional Ukrainian 
values.” They are strengthening the widespread stereotypes and fears against  LGBTIQ+ people. 
Though sociological surveys show that Ukrainians are increasingly supportive of equality, 
particularly, of the idea of equal rights –  for example, as of September 2025, 78,1% respondents 

4 

https://galka.if.ua/ukraini-peredadut-iadernu-zbroiu-ale-prypyniat-bezviz-feyky-pro-yes/
https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/69528
https://zmina.ua/statements/proyekt-novogo-czyvilnogo-kodeksu-zareyestrovanyj-golovoyu-verhovnoyi-rady-ruslanom-stefanchukom-superechyt-vymogam-vstupu-ukrayiny-do-yes/
https://hromadske.radio/podcasts/ya-chuiu-inshykh/shcho-ne-tak-iz-novoiu-redaktsiieiu-tsyvilnoho-kodeksu-ryzyky-dlia-prav-zhinok-ditey-i-lhbtik
https://suspilne.media/culture/1244426-evrokomisia-prokomentuvala-proekt-novogo-civilnogo-kodeksu-ukraini/
https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=news&id=1568&page=1


agreed that LGBT people need to have equal rights with other citizens of Ukraine – prejudice 
and homophobia still exist. For this reason, propagandists are trying to capitalise on this very 
point. 

“Ukraine is exporting electricity to the EU despite mass shortages” 

During the past winter, Russia deliberately attacked Ukraine’s energy infrastructure in 
conditions of severe frosts to break the spirit of Ukrainians and make them support Russia`s 
conditions for ending the war. Additionally, propagandists used long-lasting blackouts to 
disseminate fake news about relations between Ukraine and EU Member States. Particularly in 
the context of accusations of electricity trade with the EU. 

In addition to publications on Telegram channels, bot activity has been detected. For example, in 
Khmelnytskyi groups, a massive number of messages claiming that Khmelnytskyi and Rivne 
NPPs are allegedly working to export electricity to EU Member States have been detected. It also 
claimed that while Ukrainians had to live in blackouts, electricity was sold to Slovakia, Poland, 
Romania, Moldova, and Hungary. Later, these bots were used to encourage people to participate 
in pseudo-protests “against electricity shortages.” Russian propaganda presented them as 
evidence of “mass disagreement of Ukrainians with the actions of the government.” 

Similar publications accusing Ukraine of selling electricity to Romania, based on an alleged 
analytical video, were disseminated in the Kyiv and Zhytomyr regions. 

 
Source: Rubryka 

In reality, Ukraine does not sell electricity abroad during mass shortages. The Ministry of Energy 
of Ukraine has previously stated that all electricity produced by Ukrainian power plants is used 
solely for internal consumption.  

In addition, Ukrenergo stated that so-called “technical flows” do occur, but only because 
Ukraine’s energy system is part of the European system. They are not significant, and the energy 
that allegedly “flew abroad” returns to Ukraine. 

“The EU is weak and corrupt” 

5 

https://rubryka.com/article/kremlivska-propaganda-navkolo-druzhby-ta-peregovoriv/
https://t.me/energyofukraine/5363
https://t.me/Ukrenergo/4606


Russian and pro-Russian propagandists keep trying to convince  Ukrainians of the collapse and 
weakness of the EU, therefore constructing an alternative: renewal of relations with Russia 
based on Russia`s demands, with the complete refusal of EU integration. During the monitoring 
period, such claims were detected across  Telegram channels in various Ukrainian regions. 

For example, in winter, on the TOT of Kherson region, the podcast episode entitled “The Collapse 
of Europe” has been published. There, the creators were stating that today nobody treats the EU 
seriously, the politicians are not legitimate, and the EU Member States are becoming dangerous 
because of migration and the rise in crime rate. In reality, such claims are classical informational 
manipulations. The authors of the podcast deliberately manipulated divisive topics, such as the 
EU’s migration policy and internal political discussions in the USA, to reassure the residents of 
the TOT in Kherson region that the EU “is collapsing.” Therefore, the Russian occupation is the 
only “island of stability” in these times. 

In winter, propagandists also speculated about the EU’s dependence on Russian energy sources. 
They were also accusing Ukraine of blackmailing the EU Member States and of being responsible 
for attacks on the Druzhba Russian oil pipeline. In reality, Russia is simply using common fears 
of residents in the EU Member States related to the deficit and rise of oil prices to undermine 
support for Ukraine. Not to mention that Russia is responsible for these damages. 

False claims about alleged plans by Germany and France to “leave the EU” served as another 
example of the “EU weakness”. These false claims were disseminated on Telegram channels in 
the TOT of Zaporizhzhia region. In reality, such initiatives reflect the position of separate 
far-right politicians and have nothing to do with the official position  of the mentioned countries. 
As of February 2026, no country has announced the start of its exit from the EU. 

 
Source: Pershyi Zaporizkyi 

Propagandists did not leave the topic of relations between Ukraine, the EU, and the USA 
unattended. In particular, in Sumy and Chernihiv regions, propagandists were convinced that the 
EU is financially and energy-dependent on the USA. They also wrote in the publication, allegedly 
referring to Politico, that the US president Donald Trump forced the EU “to pay for Ukraine`s 
reconstruction”. 

6 

https://1news.zp.ua/oslablena-yevropa-bizhenczi-zlochynczi-erotychni-shou-z-veteranamy-zsu-yaku-brehnyu-pro-yes-propagandysty-vzymku-poshyryuvaly-u-zaporizkij-oblasti/


 

 

 
Source: Kordon Media 

In reality, there is no approved plan, and the Politico media outlet did not publish anything 
similar. Its materials were related to analytical scenarios and expert discussions, but not to real 
inter-state decisions. By disseminating such claims, propagandists are trying to convince 
Ukrainians of the EU’s weakness and to force them to take the side of “the stronger” during 
negotiations, meaning Russia. 

Disinformation Targeting Ukrainian Refugees 

Disseminating fake news about Ukrainian refugees in the EU Member States, propagandists 
often contradict themselves. On one hand, they are convinced that Ukrainians have no rights in 
the EU and are being constantly discriminated against, but on the other hand, that they threaten 
the stability and safety of citizens of EU Member States. Doing so, they not only undermine trust 
in the EU among Ukrainians, but also the support for Ukraine abroad. 

For example, on Telegram channels in Kharkiv region, a video with the logo of the French media 
Le Point and English captions appeared. It claimed that the French police arrested the Ukrainian 
refugee who worked at the mortuary in Toulouse for hiding large batches of drugs in graves for 
their further transmission to drug dealers. As has been found, Le Point did not publish anything 
similar, and the propagandists themselves created the video by combining photos from open 
sources from different years. Stealing the logos of international media, propagandists are trying 
to make their fake news more convincing and present the lies as objective information from 
reputable media outlets. 

In turn, one of the Telegram channels from Cherkasy region published a manipulative message 
aimed to undermine  Ukrainians’ trust in EU Member States. However, it is not directly related to 
Ukrainians abroad. The publication stated that the EU will be available only “for people who can 
pay.” Therefore, the authors of the publication are actually accusing the EU of double standards 
and a wish to make a profit on Ukrainians who are suffering from economic instability and the 
consequences of the war. 

7 

https://kordon.media/projects/front-gaz-i-groshi-klyuchovi-naratyvy-rosijskyh-manipulyaczij-pro-ukrayinu-ta-yes/


In reality, the situation relates to the launch of the ETIAS system. According to the new rules, the 
visa-free regime between Ukraine and the EU remains fully in place. However, citizens from over 
59 countries, including Ukraine, who currently do not need a visa to enter the Schengen Area, 
will need to obtain permission via this system. The system will be tied to the passport of a 
traveling person and will be valid for three years or until the passport expires.  

 

 
Source: 18000 

On the other side, the Telegram channel from the TOT of Zaporizhzhia region is convinced about 
the threats from Ukrainians to citizens of EU Member States. The publications claimed that the 
payment of pensions will be stopped in Germany, Spain, and France because of expenses on 
Ukrainian refugees. However, the video allegedly featuring the Euronews logo appeared to be 
fake. The media did not publish such statistics. The original media piece addressed demographic 
trends and structural issues in the pension systems of EU Member States. There was no 
information about the support for Ukraine or its impact on pensions. In doing so, the 
propagandists aim to undermine the support for Ukraine abroad and accuse Ukrainians of 
economic and demographic problems inside the EU. 

8 

https://travel-europe.europa.eu/en/etias
https://18000.com.ua/strichka-novin/zirvanij-mir-ta-korupciya-yaki-prikladi-manipulyaciyi-na-cherkashhini-buli-na-temi-vidnosin-ukrayini-ta-yes/


 
Source: Pershyi Zaporizkyi 

The claims about the alleged existence of Ukrainian gangs in the EU that are threatening the 
local population and illegally trading weapons are also false. 

 
Source: Pershyi Zaporizkyi 

European law enforcement agencies or international institutions did not admit the existence of 
organised “Nazi” gangs consisting of Ukrainian refugees. At the same time, the research (GI-TOC) 
published in 2024 did not find any verified case of organised selling of weapons to the EU from 
Ukrainians. The researchers concluded that the black market is mostly internal and involves 
non-registered or trophy weapons. 

“France and Great Britain are getting prepared to provide nuclear weapons to Ukraine” 

9 

https://1news.zp.ua/oslablena-yevropa-bizhenczi-zlochynczi-erotychni-shou-z-veteranamy-zsu-yaku-brehnyu-pro-yes-propagandysty-vzymku-poshyryuvaly-u-zaporizkij-oblasti/
https://1news.zp.ua/oslablena-yevropa-bizhenczi-zlochynczi-erotychni-shou-z-veteranamy-zsu-yaku-brehnyu-pro-yes-propagandysty-vzymku-poshyryuvaly-u-zaporizkij-oblasti/
https://spravdi.org/en/the-black-market-of-western-weapons-in-ukraine-refuted-fake-of-the-russian-propaganda/


Since the beginning of the full-scale invasion, Russian and pro-Russian propagandists have been 
deliberately shifting responsibility for the war to Ukraine itself and EU Member States, as well as 
accusing them of alleged aggression and posing threats to Russia`s safety. In February 2026, they 
continued this tactic by disseminating fake data from Russian intelligence services about alleged 
plans of France and Great Britain to provide nuclear weapons to Ukraine. 

 
Source: Galka.if.ua 

In reality, France and Great Britain are the participants of the Treaty on the Non-Proliferation of 
Nuclear Weapons, according to which the transmission of nuclear weapons to another state is 
forbidden. The spokesperson approved the absence of such plans from the  UK prime minister, 
the director of communications for the French Ministry of Defence, and the president of Ukraine. 

Russian propaganda is shifting responsibility for the military aggression, though Russia itself is 
continuously using nuclear blackmail and nuclear threats against EU Member States. 

Accusations of Ukraine of interference in elections in Hungary 

Russian and pro-Russian propagandists were disseminating disinformation claims about alleged 
plans of Ukraine to interfere in elections in Hungary by fabricating the results, coordinating the 
street protests, and discrediting Viktor Orban’s government through attacks on the Druzhba oil 
pipeline. 

In particular, the publication claiming that Ukraine is blocking oil supplies through the Druzhba 
oil pipeline to increase oil and utility prices before parliamentary elections and influence the 
ruling party’s rating, Fides, has appeared on pro-Russian Telegram channels in Odesa. 

 

10 

https://galka.if.ua/ukraini-peredadut-iadernu-zbroiu-ale-prypyniat-bezviz-feyky-pro-yes/


 
Source:  Informer 

In reality, such claims are clear disinformation and reflect the political position and personal 
opinion of Prime Minister Viktor Orban himself. Then it is captured by Russian and pro-Russian 
sources for further discrediting Ukraine and the EU. 

Disinformation aimed at undermining Ukraine-Poland relations 

During  previous monitoring periods, we detected fake news about the state of Ukrainian 
refugees in Poland, historical manipulations, and accusations against Poland of plans to “occupy 
the territories of Western Ukraine” or “benefit from the war in Ukraine.” 

The current period was not an exception. One of the Khmelnytskyi Facebook groups published a 
pseudohistorical post about the 1596 battle of Solonytsia, which pitted the Cossack army led by 
Severyn Nalyvaiko against the army of Rzecz Pospolita. Particularly, the publication used such a 
wording “For the Polish masters, Ukrainians were enslaved people without any rights, live 
inventory that could be killed for fun… The Ukrainian has to be the master of his land, not a 
permanently enslaved person.” It fuels the enmity between Ukrainians and Poles by transmitting 
the events that took place centuries ago to modernity. Poland is an ally of Ukraine and has 
helped it since the beginning of the full-scale war. Therefore, it is possible to see how narratives 
advantageous to Russia hide behind the guise of patriotic content and emotional rhetoric. 

Another example of disinformation undermining Ukraine-Poland relations is messages about 
alleged plans of Poland to restore the visa regime with Ukraine, which were detected on one 
Telegram channel in Ivano-Frankivsk region. 

11 

https://informer.od.ua/news/shahrajstvo-z-energopidtrymkoyu-sholom-vladyslava-geraskevycha-ukrayina-vorog-yes-ta-pogrozy-frantsiyi-oglyad-zymovyh-fejkiv-odeshhyny-pro-vidnosyny-ukrayina-yes/
https://internews.ua/opportunity/yes-pripinyaye-dopomogu-dlya-ukrayinskih-bizhenciv-podil-ukrayini-soyuznikami-ta-pidriv-ukrayinsko-polskih-vidnosin-fejki-oseni-pro-vidnosini-ukrayina-yes-u-regionalnomu-infoprostori
https://internews.ua/opportunity/disinfo-factchecking-summer-2025
https://internews.ua/opportunity/disinfo-factchecking-2025


 
Source: Galka.if.ua 

In reality, this is a classic example of information manipulation that presents the words by a 
separate politician as the position of the entire country. The vice speaker of the Polish Sejm, 
Krzysztof Bosak, is one of the leaders of the far-right party Konfederacja, which is well known 
for its anti-migration rhetoric and opposition to supporting Ukraine. In turn, there were no 
approved or proposed amendments in Poland related to visa renewals. Therefore, Bosak’s words 
more closely reflect his own political position rather than Poland’s policy towards Ukraine. 

It is worth noting that decisions on establishing and functioning of a visa-free regime between 
Ukraine and the Schengen area are collectively made by the European Union. Therefore, 
re-establishing a visa regime between Poland and Ukraine is currently not an option. Similar 
information manipulations only heighten tensions between Ukrainians and Poles and 
undermine good neighbourly relations between the countries. 

“Denmark demands the return of the fighter jets that were previously provided to 
Ukraine”  

Propagandists used the recent diplomatic row around Greenland as evidence of the inevitable 
end of help for Ukraine. 

Particularly, false claims suggesting that Denmark is allegedly demanding that Ukraine return 
previously provided F-16 fighter jets because of potential confrontation with the USA over 
Greenland were detected in Donetsk region. 

12 

https://galka.if.ua/ukraini-peredadut-iadernu-zbroiu-ale-prypyniat-bezviz-feyky-pro-yes/


 
Source: 0629.com.ua 

In reality, Denmark did not plan to, and does not plan to “re-claim and take back” the jets it 
provided to Ukraine. The Ministry of Foreign Affairs of Denmark approved this. Additionally, the 
country does not need the F-16 fighter jets, as in 2025, it announced the shift to newly modified 
F-35 jets. 

Similar false claims are meant to only manipulate the frustration of Ukrainians and aim to 
convince them that “the world has allegedly turned away from Ukraine”, leaving it alone with the 
war and the consequences of destruction caused by multiple Russian air strikes. 

“Ukraine is expropriating estate for its further provision to other people”  

Another fake news that was detected on the TOT in Donetsk region was the claims about alleged 
plans of Ukraine to expropriate the flats of Ukrainians who fled abroad because of the full-scale 
war and then provide them to IDPs and Western mercenaries. 

13 

https://www.0629.com.ua/news/4075026/ukrainskij-bezhoz-nacisti-u-karitasi-nacistskij-mesendzer-dla-ukrainciv-pro-so-brehala-rospropaganda


 
Source: 0629.com.ua 

This false news is closely tied to the region’s local peculiarities. It is in temporarily occupied 
parts of Donetsk region (and in other temporarily occupied territories of Ukraine) where the 
Russian occupational authorities have created the practice of “transmission” of property without 
owners to other people. In reality, it is about the simple appropriation of flats abandoned by 
Ukrainians. In its turn, Ukraine is planning to gather information about available empty state 
and communal properties to remake them into residential spaces for IDPs soon.  

Therefore, the propagandists accused Ukraine of things that Russia is already doing on TOT — 
expropriation of real estate sites and enterprises which belong to Ukrainians who fled from 
occupation, with their further transmission to unknown people under the guise of “property 
nationalisation.” 

Discrediting support for Ukraine from EU Member States and international organisations 

By spreading disinformation about aid and support for Ukraine during the war, Russian 
propagandists are creating “the choice without choice” in which Russia is presented as “the only 
brotherly nation of Ukraine.” 

For example, Telegram channels in Kharkiv region shared a post claiming that volunteers from 
Lithuania have allegedly provided 11 buses to Territorial Recruitment and Social Support 
Centers as aid to Ukraine. 

On 27 December 2025, the Lithuanian bikers brought the vehicles to Lutsk. However, they were 
not for the Territorial Recruitment and Social Support Center but for AFU brigades currently 
fighting on the frontline. Propagandists took the fragment of the local news. They published it 
with the necessary caption on the Telegram network, manipulating the topic of mobilisation and 
discrediting support for Ukraine from international volunteers. 

In its turn, the charity organisation Caritas has been accused of “elimination of Slavic 
population” and “brainwashing the Mariupol children since 2014” in Donetsk region. In reality, 
the Caritas Ukraine network is one of the largest networks of charitable non-profit organisations 
in Ukraine, providing comprehensive support to people in need, assisting in overcoming crisis 
situations, and developing sustainable solutions for social well-being.  

14 

https://www.0629.com.ua/news/4075026/ukrainskij-bezhoz-nacisti-u-karitasi-nacistskij-mesendzer-dla-ukrainciv-pro-so-brehala-rospropaganda
https://mindev.gov.ua/news/proekt-minrozvytku-shchodo-vidboru-vilnykh-obiektiv-nerukhomosti-dlia-investuvannia-u-dostupne-zhytlo-ne-stosuietsia-porozhnikh-kvartyr-pryvatnykh-vlasnykiv
https://www.linkedin.com/company/caritasukraine/about/


The Mariupol unit has been helping low-income families, children, and older people until 2022 
and had nothing to do with “Nazism” or “brainwashing the children.” 

“Ukraine sells people to EU Member States for military aid” 

Telegram channels operating from TOT in Zaporizhzhia region published a post claiming that 
“Ukraine steals children from families under the guise of evacuation and sells them to the EU for 
illegal organ trade trafficking and sexual exploitation”. In reality, such practice does not exist in 
Ukraine. Under current legislation, one of the child’s parents or the legal representative must 
relocate the child to a safer region after an obligatory evacuation is announced. If the adults 
refuse to leave, the child is evacuated by law enforcement representatives and then transferred 
to the guardianship authorities. That is about the defence of the child`s life from shelling, not 
about “secret transporting” of human trafficking. In its turn, Russia itself abducts and forcibly 
removes Ukrainian children to Russia and Belarus for their further “re-education.” Since the 
beginning of the full-scale invasion, Russia has abducted over 20,000 Ukrainian children. 
According to the Kremlin’s propaganda playbook, Russia sells child abduction as “rescue”. Russia 
does not occupy territories. It “liberates” them. It does not erase Ukrainian identity. It “protects 
children from nationalist indoctrination”. In reality, the deportation and forcible transfer of 
Ukrainian children to Russia constitutes a crime against humanity and a war crime, the UN has 
said.  

. 

 
Source: Pershyi Zaporizkyi 

Another false story from Telegram channels operating in the TOT of Zaporizhzhia region is 
messages claiming that the AFU veterans with disabilities are allegedly involved in “erotic 
shows” in EU Member States. For this, the propagandists have created a video with the logo of 
the well-known French media Le Figaro. 

15 

https://www.bringkidsback.org.ua/en
https://www.bbc.com/news/articles/cz7g5xnvl2eo
https://1news.zp.ua/oslablena-yevropa-bizhenczi-zlochynczi-erotychni-shou-z-veteranamy-zsu-yaku-brehnyu-pro-yes-propagandysty-vzymku-poshyryuvaly-u-zaporizkij-oblasti/


 
Source: Pershyi Zaporizkyi 

However, such a publication does not exist on either the media’s official website or on its social 
media pages. The quote from the Hungarian sociologist Andras Bozoki mentioned in the video is 
also fabricated. Therefore, it is likely that the propagandists created the video themselves, 
adding their logo to a reputable media outlet. In reality, the EU Member States support the 
Ukrainian veterans, particularly with prosthetic technologies, rehabilitation, and recruitment. 
This narrative aims to sow mistrust among European partners and construct the image of the 
EU as a place of complete moral degradation, in contrast to Russia. 

Fake cover pages and billboards: visual fake news review 

One of the brightest examples of visual fake news detected in winter 2026 is the publication 
about the installation of the billboard with the word “Day” (“Give” in Ukrainian) instead of 
“Hello” in Ukrainian in the Luxembourg airport. Among hundreds of Russian- and pro-Russian 
resources, this publication has also appeared in Kharkiv region.  A reverse image search showed 
that the original photo was published in September 2025. It was part of an advertisement for the 
3S Money company. Propagandists edited the image by adding the “needed” message to 
discredit the support for Ukraine and Ukrainians abroad. 

Another example of visual fake news is the “cover pages” of the famous French journal Charlie 
Hebdo, which were detected in pro-Russian Telegram channels in Kharkiv and Zaporizhzhia 
regions. The real editions did not contain any satirical images related to Ukraine. Propagandists 
deliberately used the well-known foreign media outlet to create an illusion of mass mocking of 
Ukraine in the EU. 

16 

https://1news.zp.ua/oslablena-yevropa-bizhenczi-zlochynczi-erotychni-shou-z-veteranamy-zsu-yaku-brehnyu-pro-yes-propagandysty-vzymku-poshyryuvaly-u-zaporizkij-oblasti/
https://www.instagram.com/p/DOL3iCNCsXN


 
Source: Pershyi Zaporizskyi 

 

Read the full versions of the articles prepared by the journalists of the Regional EU 
Disinformation Resilience-related Network during the monitoring: 

●​ ”Energy Crisis, Putin`s ‘Tail’, Serbian Lies. How Russia Is Trying to Destabilise EU-Ukraine 
Relations” by online media Zaxid.net 

●​ ”Have you seen in Telegram or Viber? Three Fake News About ‘International Escadrille’, 
German Language and Fast International Payments” by a national network of hyperlocal 
media, Rayon.in.ua 

●​ ”The Stop of Druzhba, Electricity Trade and Prolongation of Negotiations: How the 
Pro-Russian Agitprop Discredits Ukraine and the EU Hiding Its Own Crimes” by 
informational agency Rubryka 

●​ ”’The Defeat of Ukraine’ and ‘Division Inside the EU’: Russian Manipulations About the 
War and Money” by online media  Kordon Media 

●​ ”Corruption, ‘Stopped Freebie’ and ’Disrupted Peace’: How Do They Manipulate on the 
Topic of EU-Ukraine Relations in the Cherkasy Region” by Cherkasy informational agency 
18000 

●​ ”Energy Support Fraud, Helmet of Vladyslav Heraskevych, ‘Ukraine Is the Enemy of the 
EU’ and Threats to France: the Review of Winter Fake News of the Odesa Region About 
EU-Ukraine Relations” by online media Informer 

●​ ”’Weak Europe’, ‘Refugees-Criminals’, ‘Erotic Shows With the AFU Veterans’: Which Lies 
About the EU the Propagandists Disseminated in the Zaporizhzhia Region in Winter” by 
informational platform Pershyi Zaporizkyi 

●​ ”Ukrainian ‘Bezkhoz’, ‘Nazis’ in Caritas, ‘Nazi Messenger’ For Ukrainians. What Did 
Russian Propaganda Lie About” by online media 0629.com.ua 

17 

https://1news.zp.ua/oslablena-yevropa-bizhenczi-zlochynczi-erotychni-shou-z-veteranamy-zsu-yaku-brehnyu-pro-yes-propagandysty-vzymku-poshyryuvaly-u-zaporizkij-oblasti/
https://zaxid.net/energetichniy_shantazh_rf_feyki_pro_naftoprovid_druzhba_n1632227
https://zaxid.net/energetichniy_shantazh_rf_feyki_pro_naftoprovid_druzhba_n1632227
http://zaxid.net
https://zakordon.rayon.in.ua/topics/1056323-bacili-u-telegram-abo-viber-tri-feiki-pro-miznarodnu-eskadriliu-nimecku-movu-ta-svidki-miznarodni-viplati
https://zakordon.rayon.in.ua/topics/1056323-bacili-u-telegram-abo-viber-tri-feiki-pro-miznarodnu-eskadriliu-nimecku-movu-ta-svidki-miznarodni-viplati
http://rayon.in.ua
https://rubryka.com/article/kremlivska-propaganda-navkolo-druzhby-ta-peregovoriv/
https://rubryka.com/article/kremlivska-propaganda-navkolo-druzhby-ta-peregovoriv/
https://rubryka.com/
https://kordon.media/projects/front-gaz-i-groshi-klyuchovi-naratyvy-rosijskyh-manipulyaczij-pro-ukrayinu-ta-yes/
https://kordon.media/projects/front-gaz-i-groshi-klyuchovi-naratyvy-rosijskyh-manipulyaczij-pro-ukrayinu-ta-yes/
https://kordon.media/
https://18000.com.ua/strichka-novin/zirvanij-mir-ta-korupciya-yaki-prikladi-manipulyaciyi-na-cherkashhini-buli-na-temi-vidnosin-ukrayini-ta-yes/
https://18000.com.ua/strichka-novin/zirvanij-mir-ta-korupciya-yaki-prikladi-manipulyaciyi-na-cherkashhini-buli-na-temi-vidnosin-ukrayini-ta-yes/
https://18000.com.ua/
https://informer.od.ua/news/shahrajstvo-z-energopidtrymkoyu-sholom-vladyslava-geraskevycha-ukrayina-vorog-yes-ta-pogrozy-frantsiyi-oglyad-zymovyh-fejkiv-odeshhyny-pro-vidnosyny-ukrayina-yes/
https://informer.od.ua/news/shahrajstvo-z-energopidtrymkoyu-sholom-vladyslava-geraskevycha-ukrayina-vorog-yes-ta-pogrozy-frantsiyi-oglyad-zymovyh-fejkiv-odeshhyny-pro-vidnosyny-ukrayina-yes/
https://informer.od.ua/news/shahrajstvo-z-energopidtrymkoyu-sholom-vladyslava-geraskevycha-ukrayina-vorog-yes-ta-pogrozy-frantsiyi-oglyad-zymovyh-fejkiv-odeshhyny-pro-vidnosyny-ukrayina-yes/
https://informer.od.ua/
https://1news.zp.ua/oslablena-yevropa-bizhenczi-zlochynczi-erotychni-shou-z-veteranamy-zsu-yaku-brehnyu-pro-yes-propagandysty-vzymku-poshyryuvaly-u-zaporizkij-oblasti/
https://1news.zp.ua/oslablena-yevropa-bizhenczi-zlochynczi-erotychni-shou-z-veteranamy-zsu-yaku-brehnyu-pro-yes-propagandysty-vzymku-poshyryuvaly-u-zaporizkij-oblasti/
https://1news.zp.ua/
https://www.0629.com.ua/news/4075026/ukrainskij-bezhoz-nacisti-u-karitasi-nacistskij-mesendzer-dla-ukrainciv-pro-so-brehala-rospropaganda
https://www.0629.com.ua/news/4075026/ukrainskij-bezhoz-nacisti-u-karitasi-nacistskij-mesendzer-dla-ukrainciv-pro-so-brehala-rospropaganda
http://0629.com.ua


●​ ”Disinformation about the EU: What Did Russian Propagandists Write About the 
Refugees, the Olympic Games and Macron” by online media Gwara Media 

●​ ”Ukraine Will Be Provided With Nuclear Weapons, But Will Have the Visa-Free Regime 
Stopped: Fake News About the EU” by online media Galka.if.ua 

●​ ”Electricity ‘For Europe’, Manipulations With the History and Fake Payments: Which 
Disinformation Narratives About EU-Ukraine Relations Are Being Disseminated in the 
Khmelnytskyi Region” by online media Ye.ua 

●​ ”’The Collapse of Europe” in the Kherson Broadcast: How Do the Occupants Construct 
the Parallel Reality” by media platform Vhoru 

_________________________________ 

This quarterly overview was prepared within the EU-UA Disinformation Awareness and 
Resilience [DARE] Project, which is funded by the European Union. Cases presented in this 
overview focus on messages in Ukraine’s regional information space that are identified as 
providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin narratives. 
This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or 
editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. The content, findings, 
conclusions, and opinions expressed within this overview belong solely to the authors and do 
not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on 
media reporting, monitoring, and analysis of the 12 participating media outlets (listed above).  

18 

https://gwaramedia.com/dajdzhest-zimova-dezinformacziya-shhodo-%D1%94vropejskogo-soyuzu/
https://gwaramedia.com/dajdzhest-zimova-dezinformacziya-shhodo-%D1%94vropejskogo-soyuzu/
https://gwaramedia.com/
https://galka.if.ua/ukraini-peredadut-iadernu-zbroiu-ale-prypyniat-bezviz-feyky-pro-yes/
https://galka.if.ua/ukraini-peredadut-iadernu-zbroiu-ale-prypyniat-bezviz-feyky-pro-yes/
http://galka.if.ua
https://ye.ua/syspilstvo/78101_Svitlo_dlya_yevropi__manipulyaciyi_na_istoriyi_ta_feykovi_viplati__yaki_dezinformaciyni_narativi_pro_vzayemini_Ukrayini_ta_yeS_poshiryiyit_na_Hmelnichchini.html
https://ye.ua/syspilstvo/78101_Svitlo_dlya_yevropi__manipulyaciyi_na_istoriyi_ta_feykovi_viplati__yaki_dezinformaciyni_narativi_pro_vzayemini_Ukrayini_ta_yeS_poshiryiyit_na_Hmelnichchini.html
https://ye.ua/syspilstvo/78101_Svitlo_dlya_yevropi__manipulyaciyi_na_istoriyi_ta_feykovi_viplati__yaki_dezinformaciyni_narativi_pro_vzayemini_Ukrayini_ta_yeS_poshiryiyit_na_Hmelnichchini.html
http://ye.ua
https://vgoru.org/faktcek/krax-jevropi-u-xersonskomu-efiri-iak-okupanti-konstruiuiut-paralelnu-realnist
https://vgoru.org/faktcek/krax-jevropi-u-xersonskomu-efiri-iak-okupanti-konstruiuiut-paralelnu-realnist
https://vgoru.org/

